Letní intenzivní kurz „Sociální sítě jako výzva pro výchovu a vzdělávání“

Léto už se blíží a my opět otevíráme letní intenzivní kurzy pro pedagogy zaměřené na využití sociálních sítí ve vzdělávání. Vyberte si ze třech dostupných termínů a přihlaste se zde.

3 kategorie sociálních sítí

8464661409_32aa7a26a6_z

Sociálních sítí je v dnešní době velké množství. Abychom se v nich lépe orientovali, je dobré rozdělit si je do tří kategorií, které nám usnadní pochopit jejich principy, možnosti, pomohou nám při výběru té nevhodnější pro danou aktivitu a při naplňování našich potřeb.

1) Osobní sítě

Tyto sítě slouží zejména ke komunikaci, udržení kontaktu a sdílení důležitých momentů s přáteli. Hlavní roli zde hraje uživatel a vše kolem něj.(1) Proto zde má taky velký význam profil uživatele (např. na Facebooku, Myspace či Google+). Podle něj se o člověku dozvídáme hlavní informace o něm, co se mu líbí, s kým se přátelí a co se v jeho životě děje skrze fotky, myšlenky a mnoho dalšího. Tyto sítě zdůrazňují aktuálnost a přítomnost, a proto je většina z nich jsou nejvíce využívána na mobilních telefonech Uživatelé sdílí, co je právě zaujalo nebo kde se právě nachází. Mezi osobní sítě patří Facebook, Google +, Snapchat, WhatsApp, Myspace či Foursquare.

osobní sítě

2) Sítě zaměřené na sdílení obsahu

V popředí těchto sociálních sítí ale už na rozdíl od předchozích, osobních sítí, není uživatel, ale obsah. Pomocí popisů obsahů a využitím tzv. hashtagu může uživatel usnadnit vyhledávání obsahu. Na těchto sociálních sítích není vždy dáno, že jeho „přítelem“ či „sledujícím“ je osoba, s níž se zná z reálného života. (2) Na těchto sítích nalezneme velké množství fotografií, obrázků, názorů a videí. Tyto sítě bývají spojené s pojmem microblogging, protože jejich uživatel sdílí aktuálně jejich zážitky či myšlenky (např. Twitter, Tumblr). K těmto sítím patří např. Twitter, Instagram, Tumblr, YouTube, Vine a Pinterest.

sdílení obsahu

3) Komunity se stejnými zájmy

Komunity se stejnými zájmy jsou vytvářeny zejména profesionály, ale mezi velkou část uživatelů patří i běžní uživatelé.(3) Obsahem těchto sociálních sítí jsou specifické zájmy, podle kterých se dále tyto komunity rozdělují. Do této kategorie patří profesně orientované komunity např. na sociální síti LinkedIn, komunity zaměřující se na fotografování zajímavých míst a měst sdružující se na Flickr či hudební nadšenci z Last.fmSoundcloud, sportovci používající RunKeeper či celé rodinné klany na MyHeritage. Díky tomu, že se na těchto sítích shledávají lidé se stejnými zájmy, vzniká právě zde spousta nových virtuálních přátelství a vztahů, a to dále může vést k osobnímu potkávání se a přátelství v reálném životě.

komunity

Různorodost sociálních sítí umožňuje pružně reagovat na potřeby uživatelů, kteří si mohou z dostupné nabídky vybrat ty nejvhodnější, odpovídající a podporující uživatelovi potřeby a zájmy. Aby se člověk dobře orientoval v rozmanitém světě sociálních sítí, je třeba získat určité životní zkušenosti a zkušenosti se samotnými sociálními sítěmi. Důležité jsou ale také informace o možnostech využití sociálních sítí.

V rubrice Jaké sociální sítě existují se dočtete o tom, co jednotlivé sociální sítě umožňují.

(1)Srov. ULLAGADDI, S. The 3 Types of Social Networks and What to Post on Them, 28. 5. 2014 [online], San Francisco, [cit. 2014-11-16]. Dostupné na WWW: <http://blog.klout.com/2014/05/3-types-social-networks-use/>

(2) Srov. Tamtéž.

(3) Srov. Tamtéž.

Comments are closed.