Letní intenzivní kurz „Sociální sítě jako výzva pro výchovu a vzdělávání“

Léto už se blíží a my opět otevíráme letní intenzivní kurzy pro pedagogy zaměřené na využití sociálních sítí ve vzdělávání. Vyberte si ze třech dostupných termínů a přihlaste se zde.

3 kategorie sociálních sítí

8464661409_32aa7a26a6_z

Sociálních sítí je velké množství. Abychom se v nich lépe orientovali, je dobré rozdělit si je do tří kategorií, které nám usnadní pochopit jejich principy, možnosti a pomohou nám při naplňování našich potřeb.

1.     Osobní sítě

Účelem osobních sociálních sítí je usnadnění komunikace, její zprostředkování, udržení kontaktu a sdílení důležitých momentů s přáteli. Hlavní roli zde hraje uživatel a vše kolem něj. Tyto sítě zdůrazňují aktuálnost a přítomnost. Uživatelé sdílí, co je v jejich životě nového, co je právě zaujalo, nebo kde se v daný okamžik nachází.[1] Do této kategorie patří Facebook, Snapchat, Google+, Foursquare, WhatsApp nebo MySpace.

osobní sítě

2.   Sítě zaměřené na sdílení obsahu

V popředí těchto sociálních sítí ale už na rozdíl od předchozích, osobních sítí, není uživatel, ale obsah. Pomocí popisů obsahů a využitím tzv. hashtagu[2] může uživatel usnadnit vyhledávání obsahu. Na těchto sociálních sítích není vždy dáno, že jeho „přítelem“ či „sledujícím“ je osoba, s níž se zná z reálného života.[3] Na těchto sítích nalezneme velké množství fotografií, obrázků, myšlenek a videí. K těmto sítím se řadí Instagram, Twitter, YouTube, Pinterest, Tumblr či Vine.

sdílení obsahu

3.       Komunity se stejnými zájmy

Komunity se stejnými zájmy jsou vytvářeny zejména profesionály, ale mezi velkou část uživatelů patří i běžní uživatelé. Obsahem těchto sociálních sítí jsou specifické zájmy, podle kterých se dále tyto komunity rozdělují. Do této kategorie patří profesně orientované komunity na sociální síti LinkedIn, komunity zaměřující se na fotografování zajímavých míst a měst sdružující se na Flickr, hudební nadšenci z Last.fm a Soundcloud, sportovci používající RunKeeper či celé rodinné klany na MyHeritage.[4]

komunity

[1] Srov. ULLAGADDI, S. The 3 Types of Social Networks and What to Post on Them, 28. 5. 2014 [online], San Francisco, [cit. 2014-11-16]. Dostupné na WWW: <http://blog.klout.com/2014/05/3-types-social-networks-use/>, ř. 10-19.

[2] Hashtag = označován křížkem #, používán na sociálních sítích za účelem pojmenování obsahu jako klíčového slova usnadňující vyhledání obsahu a vyhledávání obsahů dalších.

[3] Srov. ULLAGADDI, S. The 3 Types of Social Networks and What to Post on Them, 28. 5. 2014 [online], San Francisco, [cit. 2014-11-16]. Dostupné na WWW: <http://blog.klout.com/2014/05/3-types-social-networks-use/>, ř. 20-35.

[4] Srov. Tamtéž.

Comments are closed.