Letní intenzivní kurz „Sociální sítě jako výzva pro výchovu a vzdělávání“

Léto už se blíží a my opět otevíráme letní intenzivní kurzy pro pedagogy zaměřené na využití sociálních sítí ve vzdělávání. Vyberte si ze třech dostupných termínů a přihlaste se zde.

Mobilní zařízení a děti

8027924487_8de68d940d_z

Vlastnictví mobilního telefonu je v České republice až sociální nutností. Obecně je v České republice více telefonních čísel, nežli občanů našeho státu. Z výzkumů se také ukázalo, že lidé ve věku 16 – 74 let mají téměř všichni mobilní telefon. Pouze dva lidé ze sta v této věkové kategorii mobilní telefon nemají. Dříve samozřejmě mobilní telefon znamenal něco trochu jiného, než dnes. Moc funkcí nám dřívější telefony nenabízely – hovory, SMS zprávy, kalkulačku, budík, kalendář, hry. Později se přidal fotoaparát, zprávy MMS, MP3 přehrávače a jako poslední a nejzásadnější proměnu mobilní telefony zažily s rozšířením internetu. Od té chvíle začaly mobilní telefony plnit funkci malého přenosného počítače, našeho společníka a z mobilního telefonu se stala věc nutné potřeby.

Mobilní telefon pro každého člena rodiny

Dříve telefony používali podnikatelé, ekonomové a spojovaly instituce. Později začaly spojovat rodiny a rodiče si navykly kupovat svým ratolestem mobilní telefon, aby získali přehled o jejich bezpečí. I dnes jsou za tímto účelem mobilní telefony kupovány, ale není to už spíše výmluva? Věk, kdy má dítě svůj první mobilní telefon se neustále snižuje, a to také díky finanční dostupnosti těchto zařízení. Ještě před 15 lety se mobilní telefony objevovaly v rukou dětí až ke konci povinné školní docházky, dnes používají mobilní telefon už děti na 1. stupni. I když zpočátku rodiče mohou volit pro děti telefony starší, klasické, tlak vrstevnické skupiny na jejich dítě ale rodiče stejně nakonec donutí koupit chytrý telefon. Známe spoustu případů, kdy dítě mělo klasický mobilní telefon a některé děti ani nestály o vlastnictví chytrého telefonu. Ostatní děti ve třídě ale viděly klasický mobilní telefon jako něco, co dítě degradovalo a díky tomu se stalo obětí šikany.

Není to ale vždy tlak vrstevnické skupiny, co stojí za požadavkem o zakoupení chytrého telefonu. Jsou to hlavně jednotlivé děti, které od 10 let začínají vykazovat výraznější znaky vývojových změn: potřebují být neustále v kontaktu s přáteli (což jim tyto telefony umožní) a chtějí získat podobné či stejné kompetence, jako dospělí (naši taky používají dotykový telefon nebo sociální sítě). Rodiče se sice mohou uklidňovat tím, že díky telefonu mohou dítěti zavolat, dítě jim musí psát zprávy o svém návratu domů či průběhu výletu, ale pokud se dítě připojí na svém chytrém telefonu na internet, může se bez vědomí rodičů pustit do světa sociálních sítí. Dítě by však vždy mělo být předem informováno s jakým obsahem se tam může setkat, jak tyto sítě využívat a vědět, že v případě jakýchkoli nelibostí či dokonce ohrožení se může svému rodiči svěřit.

Dotyková zařízení i pro nejmenší

Mobilní zařízení (tablety, chytré telefony) jsou však u spousty dětí oblíbené ještě dříve, než do školy vůbec nastoupí. Jedna věc je, že děti tato zařízení znají – mladí rodiče je mají často v rukou, fotí s nimi a komunikují s přáteli. Druhá věc je, že jim je rodiče svůj telefon i půjčí, a tím děti získají přímou zkušenost. Je pravda, že mobilní zařízení poskytují dětem spoustu zajímavého obsahu. Jsou k dispozici zábavné hry, ale i vzdělávací. Tablet přečte dítěti pohádku a např. na YouTube si dítě může pouštět své oblíbené písničky, scény z filmu či dokonce seriály. Např. program Déčko České televize nabízí dětem spoustu aplikací do jejich tabletů a přes iVysílání se děti mohou znovu podívat na své oblíbené pořady. Je však ale rozdíl mezi tím, kdy dítě používá tablet samo, aby se zabavilo a neobtěžovalo rodiče, který má spoustu práce a tím, kdy rodič s dítětem mobilní zařízení společně používá, hovoří s dítětem o tom, co se na zařízení odehrává a snaží se už v raném věku o základy digitální a mediální gramotnosti.

Tato zařízení jsou o to oblíbenější, jelikož jejich ovládání je jednoduché a do značné míry intuitivní. Navíc, děti se tolik nebojí, hodně zkouší a velmi dobře se učí nápodobou. Mobilním zařízením také hodně nahrává to, že jsou dotyková, takže kladou nízké požadavky na jemnou motoriku. To ale také znamená, že je třeba dětem poskytovat ty podněty (hračky, pastelky, různé materiály), které děti udrží v rámci optimálního rozvoje.