Letní intenzivní kurz „Sociální sítě jako výzva pro výchovu a vzdělávání“

Léto už se blíží a my opět otevíráme letní intenzivní kurzy pro pedagogy zaměřené na využití sociálních sítí ve vzdělávání. Vyberte si ze třech dostupných termínů a přihlaste se zde.

Myspace

6214182636_ab2bca0645_z

Jedna z prvních sociálních sítí MySpace byla založena v roce 2003. V té době nebylo jisté, zda sociální sítě budou mít úspěch či ne. Na přelomu tisíciletí spíše panoval názor, že sociální sítě jsou stejně zoufalé jako internetové seznamky a ještě horší – divné a děsivé. Jejich tvůrci ale věřili tomu, že právě oni názor tehdejší společnosti změní a povedlo se jim to.[1] V letech 2005 až 2008 se MySpace stal největší sociální sítí na světě a v roce 2006 byl nejnavštěvovanější internetovou stránkou ve Spojených Státech, v té době ještě porazil začínající Facebook.[2] Jeho úspěšnost už ale neměla dlouhého trvání a Facebook v roce 2009 přejal výsadní místo mezi sociálními sítěmi.[3]MySpace v roce 2011 odkoupil zpěvák Justin Timberlake a o dva roky později představil nedesignovaný Myspace s novým prostředím a nevšedním ovládáním.[4] Přestože téměř nikdo už nevěřil v návrat této sociální sítě, v listopadu roku 2013 se podařil opak. Myspace opět dosáhl 50 milionů aktivních uživatelů měsíčně. [5] Dopomoci velkému comebacku měla taky reklama, která se ovšem nesetkala s velkou popularitou. Po dvou letech má pouhých 100 000 shlédnutí. Z ní se dá ale usoudit, na jaké uživatele Myspace mířil. Podívat se na reklamu můžete zde.

Myspace_Homepage

I když tato podoba Myspace se od původní velmi liší, cíl zůstal stejný – umožnit uživateli vytvořit si svůj online profil, být v kontaktu s přáteli a bavit se online. Lákadlem, proč se připojit na Myspace může být to, že profil na Myspace může mít více personalizovaný vzhled a obsahuje hudební přehrávač písní vybranými uživatelem.[6] Každý si může tvořit playlisty se svými oblíbenými písněmi. Lze říci, že tato síť je více orientovaná na mainstreamový hudební a filmový průmysl. Uživatelé Myspace se zde mohou připojit ke svým oblíbeným hudebníkům, sledovat co se u nich děje nového skrze fotky či videa a poslouchat jejich písně. V nabídce je také rádio u nějž si uživatel může zvolit žánr, který je mu nejbližší. Mohou se zde spojit se svými přáteli a také si najít nové přátele, podle stejného vkusu. S těmi si pak mohou psát prostřednictvím osobních zpráv nebo přímo na jejich profil (stejné jako na Facebooku). Uživatel může sdílet text, fotky a video.  Toto propojení s hudbou je ale spíše návnada proč se na Myspace připojit, protože každý člověk, a zejména mladý člověk, se o tyto dvě věci zajímá. Možná proto jsou tedy hlavní věkovou skupinou Myspace spíše teenageři a mladí lidé ve věku 17 – 25 let. [7]

myspace_screen

Na Myspace je zajímavé sledovat jeho vzestup, pád a následný vzestup. Tak lze demonstrovat, jak jsou sociální sítě pomíjivé a jak společnost reaguje na aktuální trendy. Žáci si skrze historii Myspace mohou uvědomit, že ani Facebook tu nemusí být věčně a jak moc se změnila ta společnost, které přišlo až úchylné sdružovat se na virtuálních sociálních sítích.

[1] Srov. Lüsted, Social Networking: MySpace, Facebook and Twitter, s. 23.

[2] Srov. CASHMORE, P. MySpace, America´s Number One, dostupné na http://mashable.com/2006/07/11/myspace-americas-number-one/ cit. 08-03-2015, OLSEN, S. Google´s Antisocial Downside, dostupné na http://www.cnet.com/news/googles-antisocial-downside/

[3] Srov. ALBANESIUS, C. More Americans Go For Facebook Than MySpace, cit. 08-03-2015, dostupné nahttp://www.pcmag.com/article2/0,2817,2348822,00.asp,

[4] Javůrek, K. MySpace žije! Měsíčně ho navšítí 50 milonů uživatelů. cit. 08-03-2015, dostupné na <http://www.zive.cz/bleskovky/myspace-zije-mesicne-ho-navstivi-50-milionu-uzivatelu/sc-4-a-176906/default.aspx>.

[5] Srov. Shields, M. cit. 08-03-2013, dostupné na http://blogs.wsj.com/cmo/2015/01/14/myspace-still-reaches-50-million-people-each-month/

[6] Srov.  Lüsted, Social Networking: MySpace, Facebook and Twitter, s. 7.

[7] Srov. Shields, M. MySpace Still Reaches 50 Million People Each Month, cit. 08-03-2013, dostupné na http://blogs.wsj.com/cmo/2015/01/14/myspace-still-reaches-50-million-people-each-month/

Trackbacks & Pingbacks (1)

  1. Zábava | Středisko mediální výchovy

Comments are closed.