Letní intenzivní kurz „Sociální sítě jako výzva pro výchovu a vzdělávání“

Léto už se blíží a my opět otevíráme letní intenzivní kurzy pro pedagogy zaměřené na využití sociálních sítí ve vzdělávání. Vyberte si ze třech dostupných termínů a přihlaste se zde.

Setrvání v kontaktu a nová přátelství

7975205041_7a5e4b65ff_z

Sociální sítě jsou vlastně takovým virtuálním sociálním prostředím nezávislým na čase a prostoru. Jsou zde naši přátelé, známí, sousedé, kolegové z práce, spolužáci ze základní školy, kamarádi z dětství. Díky sociálním sítím je můžeme mít na jednom místě a velmi rychle se můžeme vzájemně informovat o našich životech. Hlavní úloha osobních sociálních sítí tedy spočívá v usnadnění lidské interakce a neustálé blízkosti s přáteli a rodinou. Pro člověka představují sociální sítě velmi důležitý nástroj pro komunikaci a udržení kontaktu zejména lidem žijícím v zahraničí. Já sama jsem si vyzkoušela být půl roku mimo domov a Facebook mi velmi usnadnil sdílení svých zážitků se svojí rodinou, přítelem a kamarádkou. Avšak na komunikaci mi v té chvíli byl nejvíce nápomocný Skype (není sociální sítí), i když Facebook také nabízí video hovory.

Facebook může dokonce naše dosavadní přátelství rozšiřovat. Díky aplikaci pro mobilní telefony je neustále dostupný. Uživatel tak může své přátele kdykoli kontaktovat a aktuálně jim sdělit, co právě prožívá a kde se nachází.[2] To ale využijí spíše mladší generace, děti a mládež. Hlavně v době mezi 11. až 15. rokem je přátelství velmi důležité a sociální sítě jim umožňují být se svými přáteli nepřetržitě.

Lidem se pomocí sociálních sítí otevírá brána k novým kontaktům a dokonce i k novým přátelstvím. Člověk může být v okamžiku v kontaktu s miliony dalších lidí[3]. Na sociálních sítích je jednodušší se s někým spřátelit, jelikož vztahy na sociálních sítích vznikají bez jakýchkoli požadavků.[4] Na některých sociálních sítích (např. LinkedIn) se dokonce očekává, že uživatelé budou převážně tvořit nové vztahy. Obecně se to týká i dětí – introvertů, dětmi se stíženou komunikační schopností, ale může se jednat i o děti mimořádně nadané či děti, jejichž zájmy nejsou v jeho okolí obvyklé. Na sociálních sítích lze totiž najít lidi stejného vyznání, se stejnými zájmy či hudebním nebo filmovým vkusem a spoustu dalšího. V tomto případě ale musíme vždy dbát zvýšené opatrnosti a být v obraze, s kým se přátelíme či s kým se naše dítě na sociálních sítích přátelí.

Umožňují nám rychleji navázat přátelství s novými lidmi, např. se spolužáky nebo lidmi, které někde potkali – prozkoumáním jejich profilů se o nich může dozvědět, co je baví a co máme společného[5]. Díky sociálním sítím je ale člověk snadněji dohledatelný, stačí se na Facebooku přidat k události a mít svoji fotku jako profilovou. Je zde ale také možné, aby se zprávy od naprosto cizích lidí (ti, které nemají v přátelích ani vaši přátelé) odesílaly do složky Ostatní. Té si člověk velmi těžko všimne, takže vás nebude nikdo obtěžovat a pokud k tomu dojde i to se dá snadno vyřešit.

Bez názvu

 

[1] Srov. WITTKOWER, D. E. Facebook and Philosophy.

[2] Srov. CHAYKO, M. Portable Communities, s. 3-5.

[3] Srov. WITTKOWER, D. E. Facebook and Philosophy, s. 123.

[4] Srov. NELSON, M. Facebook all-in-one for Dummies, s. 9.