Letní intenzivní kurz „Sociální sítě jako výzva pro výchovu a vzdělávání“

Léto už se blíží a my opět otevíráme letní intenzivní kurzy pro pedagogy zaměřené na využití sociálních sítí ve vzdělávání. Vyberte si ze třech dostupných termínů a přihlaste se zde.

Tumblr

5279013565_34120710a2_z

Jedna z nejoblíbenějších sociálních sítí – Tumblr byla založena v roce 2007.[1] Využívají ji teenageři, umělci či podnikatelé k prezentaci jejich aktivit, nálad a spoustu dalšího. Pokud hovoříme o Tumblr, musíme vysvětlit pojem microblogging, který jde s touto sítí ruku v ruce. Na rozdíl od klasických webových blogů poskytujících delší články a příspěvky převážně typu fotografií nebo videa, se mikroblogy skládají z krátkých, ale velmi aktuálních postřehů, obrázků, gifů[2], fotek, odkazů, písní, videí apod.[3] Počet tzv. Tumbleblogů na Tumblr neustále roste. Důvodem také může být to, že každý uživatel smí vytvořit 10 dalších blogů za den[4]. V roce 2012 bylo na Tumblr 46 milionů blogů, o rok později 102,5 milionů blogů a dnes zde uživatel může objevovat obsah už na 248 milionech různých blozích.[5]

Tumblr, jako jediná sociální síť, dává uživateli zcela volnou ruku v tom, jak jeho blog bude vypadat a co na něm bude zveřejňovat. Uživatel si může vybrat z široké nabídky vzhledů, které pak dál může upravovat prostřednictvím změny barev, písma nebo umístění jednotlivých částí na blogu. Tím se Tumblr stává opravdovou platformou pro sebevyjádření uživatele.[6]

Po tom, co se uživatel zaregistruje, může se vrhnout do objevování blogů dalších uživatelů. Tumblr má svoji vyhledávací lištu, díky níž může uživatel zadat přesně to, co hledá. Nalézt se zde dají různá témata, proto si na Tumblr najde své úplně každý[7]. Pokud se uživateli obsah blogu líbí, může se jednoduše přihlásit ke sledování uživatele, může jednotlivé příspěvky sdílet na svůj blog (reblogg) nebo mu dát „Líbí se mi“ prostřednictvím symbolu srdce.[8] Komentovat příspěvky ale může uživatel jen těm, jenž sleduje.

tum_screen tum_screen1

tum_screen14

Na mladé uživatele působí Tumblr velmi atraktivně. Jeho prostředí se od ostatních sociálních sítí výrazně liší. Jeho úvodní stránka se před každým přihlášením mění a tvoří ji příspěvky uživatelů a jeho popisky i pravidla jsou napsány zábavnou formou. Samotné uživatelské prostředí je barevné, jednotlivá menu se různé zobrazují na jedné stránce, takže jeho ovládání je velmi jednoduché. Přestože teenageři jsou zjevně cílovou skupinou této sociální sítě, jeho používání je možné až od 13 let. Pro české uživatele však může být jeho slabinou, že není v češtině.

Tumblr je možné zařadit do vyučování pro zaznamenání průběhu školního projektu, třída zde může rozšířit svůj třídní život a vytvořit si vlastní blog. Další z výhod Tumblr totiž je sdílení jednoho blogu s více uživateli.

 

[1] Srov. Duffy, M. Microblogging: Tumblr and Pinterest, s. 61.

[2] Gif = krátké video či animace, jež je zpracována do formátu obrázku

[3] Srov. Duffy, M. Microblogging: Tumblr and Pinterest, s. 61.

[4] Srov. https://www.tumblr.com/docs/en/blog_management

[5] Srov. www.tumblr.com, Jenkins, S. Tumblr for Dummies, s. 1, Duffy, M. Microblogging: Tumblr and Pinterest, s. 61.

[6] Srov. Jenkins, S. Tumblr for Dummies, s. 1

[7] Srov. Duffy, M. Microblogging: Tumblr and Pinterest, s. 62.

[8] Srov. Duffy, M. Microblogging: Tumblr and Pinterest, s. 61.

Trackbacks & Pingbacks (1)

  1. Zábava | Středisko mediální výchovy

Comments are closed.